Ofte stilte spørsmål

Her har vi samlet en oversikt over ofte stilte spørsmål. Finner du ikke svar, kontakt oss her.

Smarthjem

Blir månedsabonnementet høyre hvis jeg ønsker flere komponenter?

Nei, hvor mange smartkontakter, sensorer, røykvarselere osv vil ikke påvirke månedsprisen. NTE tilbyr to ulike abonnementer, et basis- og et alarmabonnement. Gjennom basisabonnementet kan du styre lys, varme osv på en smartere og tryggere måte. Mange ønsker i tillegg til det og ha en alarmfunksjon som gir mulighet til å skape en sikrere hverdag for familien. 

Prisen på abonnementet vil altså kun avhenge av hvilke tjenester du ønsker for ditt hjem.     

Finnes det noen grense for hvor mange komponenter jeg kan styre med appen?

Du kan installere opptil 250 enheter på én gateway, noe som bør være nok for de fleste hjem. 

Hva er NTE Smarthjem?

NTE Smarthjem gir deg helt enkelt et smartere og tryggere hjem. Vår smarthusløsning forvandler både nye og eldre boliger til moderne og smarte boliger. Man får du en fremtidsrettet måte å håndtere varmestyring, lysstyring og sikkerhet for familien. Du velger selv hvilket abonnement og komponenter som passer ditt hjem. Ønsker du en automatisk alarm som passer på hjemmet ditt når du ikke er hjemme, eller vil du bare styre lys og varme på en smartere måte? Eller kanskje ønsker du begge deler? Les mer om NTE Smarthjem her.

Hva mener dere med at alarmen er automatisk?

Visste du at over halvparten av dem som har kostbare alarmtjenester knyttet til boligen sin ikke slår dem på når de drar fra hjemmet? Og det er kanskje ikke så rart, vi vet jo alle hvor hektiske morgenene er når man skal på jobb og levere i barnehage. Noen ganger glemmer man å slå på alarmen, andre ganger har man rett å slett ikke tid. Det mest fantastiske med vår alarm er at du ikke trenger å tenke på den. 

Alarmen slår seg automatisk på når alle har forlatt huset og slår seg av igjen når dere kommer hjem. Det kan den gjøre fordi den styres av hvor mobiltelefonens plassering. Om noen av sensorene oppdager noe mistenkelig får du umiddelbart beskjed på telefonen! 

Hvor sikre er komponentene

Alle komponenter er CE-merket og godkjent av NEMKO. Det er lagt vekt på høy kvalitet, trygghet og design.

Hvordan bruker smarthjemløsningen geodata fra telefonen?

Smarthjemløsningene samler lokasjonsdata fra smarttelefonen for å kunne avgjøre om du er hjemme eller ikke. Denne dataen lagres som en avstand fra boligen i stedet for å være stedspesifikk, for å beskytte privatlivet til kundene. 

Hvordan fungerer alarmen?

Svært mange glemmer å skru på alarmen når de forlater boligen. Med Alarm fra NTE vil du kunne aktivere boligalarmen automatisk når ingen er hjemme. Det øker tryggheten ved at huset alltid er armert når det er behov for det, og det er enkelt og komfortabelt for familiemedlemmene.

Alarmen består for eksempel av én eller flere magnetkontakter, sirene, bevegelsessensor, røysensor, kamera og alarmknapp.

Kan jeg installere smarthjemløsningen selv?

Du kan fint installere vår smarthjemløsning helt selv. Gjennom appen får du god innsikt i hva du kan bruke de ulike komponentene til, og hvordan de settes opp gjennom enkle steg. Men vi tilbyr også montasje om du ønsker det. 

Personvern og sikkerhet

NTE tar personvern svært alvorlig og lagrer aldri annen data enn det som er nødvendig for å betjene deg som kunde og for å kunne utvikle produktet. Vi tilbyr selvsagt deg som kunde full oversikt og transparens knyttet til dette. Les mer om dette her. 

Slik blir du NTE Smarthjemkunde

1. Først bestemmer du deg for hvilken startpakke og abonnement som er riktig for ditt hjem. 

2. Den startpakken bestiller du i www.ntebutikken.no.

3. Etter bestilling mottar du en e-post med en unik url som fører deg til en løsning for aktivering av abonnement og oppsett av bruker i vår smarthjemløsning.

4. Når aktiveringen er utført, mottar du en ny e-post med lenke til nedlastning av appen NTE Smarthjem. 

5. Du mottar e-post og SMS fra posten med sporing av din pakke. 

6. Etter at du har hentet pakken på ditt lokale postkontor begynner oppsettet av NTE Smarthjem gjennom appen. 

7. Etter å ha logget inn i appen, legges først smarthuben/gatewayen til. 

8. Når smarthuben/gatewayen er registrert og oppdatert er du klar til å legge til de øvrige enhetene du har bestilt. 

9. Når enheten er koblet opp gjennom vår svært brukervennlige app er du klar til å bruke NTE Smarthjem! 

10. Du kan når som helst kjøpe nye smarthjemkompatible enheter fra oss eller andre, og legge disse til som en del av ditt Smarthjem uten at det påvirker din månedspris.  

Komponenter

Finnes det noen grense for hvor mange komponenter jeg kan styre med appen?

Du kan installere opptil 250 enheter på én gateway, noe som bør være nok for de fleste hjem. 

Hva kan jeg bruke smartkontakten til?

Våre smartkontakter kan du bruke til mange ulike formål utfra hva som passer ditt hjem best. Alle disse konfigurasjonene setter du opp på en svært enkel måte i appen! 

Den kan settes opp som en trygghetskontakt, slik at for eksempel kaffetrakteren automatisk slår seg av når ingen er hjemme eller etter 60 minutter. 

Om du har panelovner kan du koble smartkontakten til den for å sikre best mulig balanse mellom økonomi og komfort. 

Smartkontakten kan også settes opp tidsstyrt slik at apparatet du har koblet til skrus av og på til bestemte tider og dager. 

Eller du kan bruke den lysavhengig, slik at eksempelvis lyskilden du har koblet til smartkontakten bare slår seg på når det er mørkt ute. 

Den kan også settes opp som med en enkel av/på funksjon, slik at du kan bruke appen som en bryter. 

En funksjon som kan være svært energibesparende er å sette opp smartkontakten med en hjemmefunksjon. På den måten sikrer du at apparater om trekker mye strøm slår seg av så snart huset er tomt.

En siste funksjon som vi anbefaler er å bruke en smartkontakt til ruteren/hjemmesentralen din. Ofte når "nettet går ned" er det jo tilstrekkelig å restarte ruteren. Men en smartkontakt sørger du for at ruteren eller hjemmesentralen automatisk restartes hvis nettforbindelsen blir brutt.      

Hvem kan se hva som skjer på kameraene i hjemmet mitt?

Bare du og de andre brukerne du har lagt til i appen kan se filmen eller live streaming fra ditt hjem. Overføringen er kryptert til din mobiltelefon, og det er ingen andre som kan få se hva som skjer i ditt hus.

Du kan også velge å stille inn kameraene slik at de ikke er tilgjengelig når noen er registrert som hjemme. Personen som opprinnelig satt opp appen kan velge dette under Instillinger > Personvern.

Kan jeg være sikker på at ingen får tilgang til mitt kamera?

Når du installerer et nytt kamera, settes det opp en sikker og kryptert tilkobling fra kameraet til vår skytjeneste. Dette gjør at du ikke trenger å gjøre endringer i brannmuren i hjemmenettverket ditt.

I skyen er alle opptak kryptert med høyeste sikkerhet, og 2-faktorautentisering for innlogging i appen gjøre at andre ikke får tilgang til denne. Så du kan være trygg på at ingen kan se inn i ditt hus. 

Elektrikertjenester

Hvor lenge har jeg reklamasjonsrett?

Du har reklamasjonsrett i 5 år.

Jeg har lagt inn en bestilling, men ikke hørt noe. Hva gjør jeg?

Dersom du mot formodning ikke har hørt fra oss innen 5 virkedager setter vi stor pris på at du kontakter en av våre prosjektledere eller serviceledere hos avdelingen som er nærmest deg.  Så finner vi i fellesskap finner ut hva som har skjedd med din bestilling.

Jeg ønsker å prate med en autorisert elektriker. Hvordan finner jeg riktig person å kontakte?

Det kan vi selvsagt hjelpe deg med, du har to muligheter: 

  • Ta kontakt med en av våre prosjektledere eller serviceledere i din nærmeste avdeling 
  • Ring oss på telefon 74150200 og velg den avdelingen du bor i/ønsker å henvende deg til

Kan jeg bestille til nettbutikk-priser uavhengig av hvor jeg bor?

Alle priser som inkluderer montering, gjelder inntil 20 km fra nærmeste NTE Elektro-avdeling. Dette står spesifisert under produktbeskrivelsen på nettbutikken. Du finner informasjon om våre avdelinger og adressen til dem her her

Kan jeg handle el-materiell selv?

I utgangspunktet tar vi i NTE kun på oss oppdrag hvor vi både leverer materiell og jobb. Dette handler om flere forhold, men først og fremst slik at vi vet at vi kan levere med den garantien du som kunde fortjener. Konkurransen på materiell har økt de siste årene, og hvert år forhandler vi med våre grossister for å gi kundene lavest mulig pris til best mulig kvalitet. Dette forhandlingskortet er viktig for reguleringen i markedet.